איך לממש זכויות בתאונות שנגרמות תוך כדי ועקב עבודה?

קרדיט תמונה FREEPIK

במידה ונפגעתם מתאונה או ממחלה בהקשר למקום התעסוקה שלכם, יתכן מאוד שתהיו זכאים להטבות שונות כגון דמי פגיעה המשולמים לאורך שלושה חודשים, קצבת נכות במקרה שקיימת נכות או תשלום חד פעמי, מימון של טיפולים רפואיים, מימון שיקום מקצועי ועוד.

בנוסף לכך, במידה וקיימת התרשלות מצד המעסיק הקשורה לתאונה או למחלה, ניתן יהיה לתבוע אותו בתביעת נזיקין. כמו כן, במידה ואתם מבוטחים בביטוח אובדן כושר עבודה תוכלו להגיש תביעה לחברת הביטוח. יחד עם זאת, הדרך לקבלת הזכויות אינה תמיד פשוטה וקלה ולכן כדאי להסתייע בשירותי עורך דין תאונות עבודה. בכל מקרה, בשורות טובות נסביר באופן כללי מה אפשר וצריך לעשות.

התנהלות מול הביטוח הלאומי

על מנת לקבל את  דמי הפגיעה מהביטוח הלאומי צריך להגיש למוסד אישור מטעם רופא או מכון רפואי המראה כי בעקבות הפגיעה אינכם יכולים להמשיך לעבוד במקצוע שלכם או בעבודה הולמת אחרת. כמו כן עליכם להראות את הדוח מבית החולים המתאר את הפגיעות שלכם, את הטיפול שקיבלתם ואת הזמן שבו אתם לא יכולים לעבוד.

לצד אישורים אלו יש גם למלא את טופס דמי פגיעה שבו מתוארות בצורה יותר חופשית הנסיבות, למשל – תאונה המוגדרת כאירוע פתאומי וחד פעמי או מחלה שנגרמת עקב תנאים סביבתיים במקום העבודה. את הטופס חייבים להגיש לכל היותר שנה לאחר שהאירוע קרה על מנת שלא לפגום בזכאות שלכם.

במידה ואושרו דמי פגיעה תוכלו לקבל אותם לתקופה של עד 91 ימים לכל היותר, ולאחר מכן אם נותרת נכות קבועה או זמנית יש לפעול לקבלת קצבה או סכום חד פעמי מהביטוח הלאומי. לשם כך יש לקבל דרגת נכות שאותה קובעת ועדה רפואית של הביטוח הלאומי. שוב, את התביעה יש להגיש לכל היותר שנה אחרי קרות האירוע. התביעה כוללת מילוי טופס רלוונטי עם כלל הפרטים לגבי הטיפולים הרפואיים שקיבלתם, סוג הפגיעות שלכם והמגבלות שבגללן אינכם יכולים לעבוד במקצוע שלכם או בעבודה הולמת אחרת. חשוב למלא את הטופס בצורה תקנית ומפורטת ככל האפשר על מנת שלא להשאיר פגיעות, טיפולים ונושאים אחרים שלא מתוארים בצורה מספקת.

בשלב הבא יזמינו אתכם לעמוד בפני ועדה רפואית של הביטוח הלאומי אשר לקביעות אחוזי הנכות שלה תהיה השפעה משמעותית מאוד על היותכם זכאים לקצבה או לתשלום חד פעמי ועל גובהם. במידה ואינכם מרוצים מהחלטות הוועדה הרפואית תוכלו לפנות אל ועדת ערר שעשויה להגדיל את הכספים וההטבות המגיעים לכם, ורצוי מאוד לעשות זאת בעזרת עורך דין תאונות עבודה.

תוכן עניינים