כל מה שרציתם לדעת על ייפוי כוח מתמשך

קרדיט לתמונה Freepik

על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות אשר נחקק אי שם במהלך שנת 1962, ניתן למנות אפוטרופוס על אדם בוגר בשני מצבים שונים. הראשון יהיה בעת בה מדובר על אדם בוגר אשר אינו מסוגל לדאוג לענייניו האישיים באופן עצמאי, ואין אדם שמוכן לדאוג לו במקומו. המצב השני הוא מצב בו מדובר על אדם אשר פסול בדין, ובמילים אחרות – אדם שחלה במחלת נפש או לחילופין לקה בשכלו, ואינו מסוגל לדאוג לענייניו. זאת בעוד כי יחד עם חלוף השנים תוקן החוק במסגרת תיקון מספר 18, תיקון אשר במסגרתו השינוי העיקרי היה האפשרות להעניק ייפוי כוח מתמשך והנחיות לאדם, מה יעשה ברכושו וכיצד יוכל לטפל בענייניו האישיים, כולל הנחיות לטיפולים רפואיים במידת הצורך. למעשה, התפקיד העיקרי בשינוי הוא לשמור על כבודו על המטופל, ולהעניק לו את האפשרות לדאוג לעניינו ולטפל ברצונו גם בשעה שלא יוכל לעשות זאת בצורה עצמאית. על כן, במטרה לעשות לכם קצת סדר בבלאגן, ריכזנו עבורכם למאמר הבא את כל מה שצריך לדעת על עריכת ייפוי כוח מתמשך.

אז מה זה בכלל ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה מסמך משפטי אשר מעניק לכל אדם בוגר את האפשרות לקבוע מי וכיצד יטופלו ענייניו האישיים יחד עם חלוף השנים, במידה ולא יצליח לממש את רצונו באופן עצמאי, תוך כדי הבנת המשמעות, התנאים, והתוצאות המתלוות אל מתן ייפוי הכוח המתמשך. למעשה, אחד היתרונות הבולטים ביותר הבאים לידי ביטוי במהלך עריכת ייפוי כוח מתמשך הוא שהאדם האחראי בוחר מרצונו האישי, עוד בעת בה הוא מבין ומצליח לגבש החלטות בכוחות עצמו. במילים אחרות, יכול הממנה להעניק ייפוי כוח מתמשך עבור כל ענייניו, בין אם מדובר על ענייניו האישיים, הרכושיים, הרפואיים וכיוצא בכך. זאת בעוד כי מיופה הכוח מחויב לפעול על פי ההנחיות שניתנו לו על ידי הממונה, ויהיה עליו לחתום ולאשר בכתב בנוכחותו של עורך דין, או לחילופין איש מקצוע בייפוי כוח רפואים, מסמך בו הוא מצהיר על הסכמתו לתוכן ייפוי הכוח המתמשך, כולל כל התנאים הנכללים בו.

דברים נוספים שכדאי להכיר

על כן, כאשר מדובר על מצב בו ההנחיה אינה ניתנת לביצוע, לא חוקית וכדומה, הרי שאסור למיופה הכוח מתמשך לפעול על פיה. יחד עם זאת, חשוב לא פחות לציין את העובדה כי יכול האדם להחליט על מינוי של מיופה כוח יחיד, וכן גם מיופה כוח חליפי עבור מצב בו מיופה הכוח הראשון לא יוכל, או לחילופין ירצה להמשיך בפעילות. יחד עם זאת, ישנה האפשרות למנות מספר מיופיי כוח, כאשר אחת הדוגמאות הנפוצות לכך תבוא לידי ביטוי במספר ילדים.

תוכן עניינים