מהו ביטוח נפגעי עבודה?

קרדיט תמונה FREEPIK

באופן קבוע אתם מעבירים כספים אל הביטוח הלאומי, בין אם אתם עצמאים או שכירים. כספים אלו נועדו, בין היתר, לתמוך בכם ברגע מצוקה בעת פציעה או מחלה שאינה מאפשרת לכם לעבוד באופן זמני או קבוע. אחד ההיבטים הראשונים שנכנס לתמונה במקרים כאלו הוא ביטוח נפגעי עבודה, ובשורות הבאות נבהיר את הנושא.

מהי משמעות הביטוח

ביטוח נפגעי עבודה הוא למעשה הביטוח הבסיסי שלו אתם זכאים. הוא קיים באופן אוטומטי לכל העובדים השכירים, לעצמאים הרשומים בביטוח הלאומי, וגם למי שנמצא כרגע בהכשרה מקצועית, וישנן אוכלוסיות ספציפיות נוספות. זאת אומרת שבעת פגיעה כתוצאה מתאונת עבודה או ממחת מקצוע תהיו זכאים לכמה זכויות:

• טיפול רפואי – במידה ותביעתכם התקבלה בביטוח הלאומי תהיו זכאים למעשה לטיפולים בחינם. זה לא שישלמו לכם מראש על הטיפולים, אבל תוכלו לקבל החזר מהמוסד לביטוח לאומי על כל טיפול, מכשיר רפואי או אשפוז הקשור לעניין.
  • שיקום מקצועי – אם הפציעה אינה מאפשרת לכם לחזור ולעבוד באותו המקצוע המקורי שלכם, תוכלו להשתתף בקורסים מקצועיים של המוסד לביטוח לאומי. מדובר בקורסים שיכשירו אתכם לעיסוק חדש באופן המותאם לסוג פגיעתכם, והם יינתנו לכם בחינם.
  • דמי פגיעה – מדובר בכסף שמגיע לכם כבר בתקופה הראשונה שבה אתם נעדרים מהעבודה בגין הפגיעה. הכוונה היא לפציעות שנגרמו עקב תאונת עבודה (כלומר אירוע חד פעמי ופתאומי כמו נפילה) או מחלות שנגרמו עקב התנאים במקום העבודה. במקרה זה צריך להגיש לביטוח הלאומי תעודת אי כושר חתומה על ידי רופא. במידה ותביעתכם התקבלה תהיו זכאים לקבל דמי פגיעה בשיעור 75% מהמשכורת היומית שלכם, המחושבת לפי 3 החודשים האחרונים (שימו לב שהשכר הקובע הוא זה שממנו מופרש המס לביטוח הלאומי, ללא מרכיבים נוספים). חשוב לדעת כי הביטוח הלאומי מכיר גם במחלת הקורונה כפגיעה בעבודה, אך זאת במידה ובעת ההדבקות לא שהיתם ממילא בבידוד.
  • מענק חד פעמי – את דמי הפגיעה הנ"ל תוכלו לקבל למשך 3 חודשים לכל היותר. אם גם לאחר מכן אינכם יכולים לשוב לעבודה תזומנו לוועדה רפואית. במידה והוועדה קבעה לכם שיעור נכות קבוע שבין תשעה לתשעה עשר אחוזים, תוכלו לקבל מענק חד פעמי בגובה 75% מהמשכורת היומית ב- 3 החודשים האחרונים, כפול 43.
  • קצבה – במידה והוועדה הרפואית קבעה לכם נכות קבוע בגובה של 20% ומעלה, תהיו זכאים לקצבה חודשית. חישוב הקצבה הוא שוב 75% מהשכר לאורך 3 החודשים האחרונים, מוכפל באחוזי הנכות שנקבעו לכם.