מה ההבדל בין ביטוח מנהלים לקרן פנסיה

כמעט לכולנו יש חסכונות פנסיונים שנמצאים בעיקר בקרנות הפנסיה ובביטוחי מנהלים. יחד עם זאת לא כולם מבינים את ההבדל בין קרן פנסיה וביטוח מנהלים ולעיתים ההבדלים האלו יכולים להתגלות כחשובים ביותר, בעיקר כאשר קורה מקרה ביטוחי. לכן, בשורות הבאות נסקור כמה הבדלים משמעותיים בין שני מכשירי חיסכון אלו.

כמה הבדלים חשובים

עבור אנשים רבים, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים נראים זהים לגמרי ובאמת קיימים קווי דמיון. המכשירים דומים מאוד אחד לשני אך הם לא זהים. שניהם מהווים חיסכון פנסיוני לטווח הארוך, כלומר לגיל הפרישה, וגם מכילים רכיבים ביטוח חיים למקרה של פטירה ושל אובדן כושר עבודה. יחד עם זאת, קיימים כמה הבדלים משמעותיים ובעיקר בכל הקשור לביטוח.

ההבדל הראשון הוא במקרה של אובדן כושר עבודה עקב תאונה, מחלה ונכות. המבוטח בקרן פנסיה יהיה זכאי לקבל את כספי הביטוח כל עוד הוא אינו יכול לעבוד במקצוע סביר. זאת אומרת שאם מצבו הפיזי כן מאפשר לעבוד במקצוע אחר שאיננו העיסוק העיקרי שלו שבו עבד לאורך כל השנים, הרי שמבחינת קרן הפנסיה הוא אינו זכאי לקבל את הפיצויים. לעומת זאת, בפוליסת ביטוח מנהלים כן מוגדר עיסוק ספציפי ואם המבוטח אינו יכול לעסוק בו למרות שהוא יכול לעסוק במקצוע אחר, הרי שמגיעים לו כספי הפיצויים.

זהו כמובן יתרון גדול עבור ביטוח מנהלים, אבל מצד שני הפרמיה שמשלמים יותר גבוהה מאשר הפרמיה שמשלמים לקרן פנסיה, ולפעמים באופן משמעותי. זאת מכיוון שבקרן פנסיה למעשה כל החברים בקרן לוקחים ביחד את הסיכון, ולעומת זאת במקרה של ביטוח מנהלים הסיכון הוא על חברת הביטוח. מאידך, בביטוח מנהלים יש הרבה יותר גמישות והתאמה של הפתרונות הביטוחיים לצרכים האישיים לעומת קרנות פנסיה שעובדות לפי תקנונים הרבה יותר קשיחים.

גם במקרה של פטירה קיימים הבדלים בין קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים. בקרנות פנסיה קיימות תקנות מאוד ברורות לגבי הכספים המגיעים לשארים במקרה של פטירה, כאשר השארים הינם קרובי משפחה מדרגה ראשונה כמו האישה והילדים. את הכספים הם יקבלו בצורה של קצבה בהתאם לכספים שנצברו. לעומת זאת, בביטוח מנהלים יכול המבוטח לקבוע מוטבים אחרים שייהנו מהכספים במקרה של פטירה, ובנוסף לכך הכספים יכולים להתקבל בצורה של תשלום חד פעמי.

ביטוח
צילום אילוסטרציה FREEPIK
ביטוח

תוכן עניינים