המכשולים שבדרך: אילו כשלים יכולים לקרות בזמן היריון ובלידה

קרדיט תמונה FREEPIK

תהליך של ההיריון והלידה מלווה בלא מעט חששות מפני מומים או בעיות בריאותיות שיובילו בעתיד להשלכות על החיים של כל בני המשפחה. יחד עם זאת, בחסות הטכנולוגיה והמחקר הרפואי הצליחו רופאים להפוך את התהליך הזה לבטוח יותר, לצערנו, אנו עדים לכך כי בשנים האחרונות יותר ויותר הורים פונים לבתי המשפט בעקבות כשלים שהתרחשו בהריון או בלידה מצד הצוות הרפואי ואשר הובילו בסופו של דבר למומים ופגמים בוולד. מכאן נשאלת השאלה – מהם הכשלים שיכולים לקרות בזמן ההיריון והלידה? ואנחנו כאן עם כל הפרטים.

מדידת קצב הלב של העובר

במסגרת בדיקות ההיריון השגרתיות הרופא נדרש לבצע סדרת בדיקות המתבצעות באמצעות ציוד ייעודי, שבו ניתן לקבל מידע על העובר והתפתחותו. מקרים כמו האטת קצב בדופק העובר הם סימן ברור למצוקה עוברית הדורשת טיפול והתערבות רפואית מיידית, ועל כן מחדל שבמסגרתו הצוות לא ביצע ניטור של קצב הלב עשוי להוביל להגשה של תביעת רשלנות רפואית בעקבות כשל שמוביל ללידה מוקדמת או לנזק לעובר לאחר הלידה.

מצוקה עוברית

בזמן הלידה התינוק עשוי להיכנס למצוקה. כדי לזהות את המצוקה של העובר, הצוות המטפל נדרש להשתמש במערכת של ניטור אלקטרוני המתבצע באמצעות אולטרסאונד, כאשר חשוב להבין כי העובר עשוי להיכנס למצוקה עוד לפני התחלת הלידה. הפתרון לטיפול במצוקה עוברית עשוי להתבצע הן באמצעות שינוי של תנוחת העובר והאם לצד התערבות כירורגית במקרה הצורך, מתוך מטרה לייצב את המצב של התינוק עד ללידה. במידה שהצוות הרפואי לא נוקט בפעולות, גם כאן ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית.

היפרדות שלייה

השלייה היא זו שמעבירה חמצן מהאם לעובר וכן מסייעת לפינוי פסולת מהעובר למחזור הדם של האם. באופן טבעי, השלייה מתנתקת מהעובר מייד לאחר הלידה, אולם כאשר מתרחש מצב של היפרדות שלייה בעקבות רעלת היריון, ירידת מים מוקדמת, עישון, לחץ דם או זיהום, מדובר במצב מסכן חיים הן בעבור העובר והן בעבור האם. הפרוצדורה הרפואית המקובלת במצב זה היא מעקב אחר האם ובעת הצורך גם ניתוח קיסרי. אם הפעולות ההכרחיות הללו לא בוצעו, ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית, בעקבות נזק שנגרם הן לעובר אבל גם לאם.

מומים בעובר

אחד מהכשלים המשמעותיים בהיריון ולידה יכול להיות מום שלא התגלה בעובר. בזכות הטכנולוגיה והידע הרפואי מצליחים לסייע לאימהות לזהות בשלבים מוקדמים האם אכן יש מום בעובר, אך בלא מעט מקרים מסתבר כי הצוות הרפואי כשל בתפקידו ובעקבות כך נולד תינוק עם מום, ללא ידיעה מוקדמת. ועל כן בהליכים משפטיים בנוגע לכשלים בהריון ולידה, אי גילוי של מומים בעובר הוא נפוץ מאוד, כפי שניתן לראות בשורה של מקרים שהגיעו גם  לתקשורת ובמסגרתם הורים הגישו תביעות נגד הצוות הרפואי.

לסיכום

תחום הרשלנות הרפואית במסגרת היריון ולידה עלה לכותרת בשנים האחרונות בעקבות תיקים בפרופיל גבוה שהגיעו לאמצעי התקשורת. צריך לזכור כי הריון ולידה הם תהליכים שמטבעם מורכבים, ועל כן בתי המשפט בוחנים היטב את פרטי המקרה לפני שהם מחליטים לפסוק בעד או נגד. אם עולה חשש כי הצוות הרפואי התרשל בתפקידו ובעקבות כך נוצרו כשלים, פנייה לעורך דין המתמחה בתחום של רשלנות ולידה בהיריון ולידה היא חיונית לטובת מיצוי זכויות מלא, לצד קבלת פיצוי כספי התואם את הנזק, ובהתאם לכך מאפשר ליצור טיפול אפקטיבי שאומנם לא יצליח להפיג את הקשיים והטראומה כתוצאה מהכשל, אך בהחלט יכול לסייע לטובת התמודדות עם הסיטואציה הקשה שנוצרה במסגרת של הליך מרגש, טבעי ומלחיץ כמו היריון ולידה. בהצלחה ורק בריאות!

*המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

תוכן עניינים